HS Sprint project:
‘Start with Impact’

Ontwikkeling van methodologie voor betrokkenheid van belanghebbenden en lesmodules voor Healthy Start onderwijs
Projectleider: Crystal Smit (EUR)
Team: Esther Rozendaal (EUR), Samantha Copeland (TUD), Linda de Vreede (EUR), Jan Carel Diehl (TUD)

Het kan een uitdaging zijn voor studenten om samen te werken met maatschappelijke partners, omdat het voor hen niet vanzelfsprekend is om te weten hoe ze met die partners moeten omgaan. Onderzoeker Crystal Smit vroeg zich af: “Wij onderzoekers geloven dat het essentieel is om relevante stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals gezondheid gerelateerde interventies. Waarom leren we onze studenten niet hoe ze dat moeten doen?” Het Sprint-project Start with Impact probeert deze kloof te dichten door e-modules te ontwikkelen die studenten ondersteunen bij de betrokkenheid van stakeholders. Hoe identificeer je relevante stakeholders? Hoe communiceer je effectief met stakeholders? Hoe gebruik je design thinking/visueel denken om complexe uitdagingen met meerdere stakeholders aan te gaan?

Het doel van dit project was het ontwikkelen van een reeks onderwijsmodules die toepasbaar zijn in verschillende bachelor- en masteropleidingen. Deze modules zullen studenten helpen de betrokkenheid van stakeholders te verbeteren en hen de kennis en vaardigheden bijbrengen die nodig zijn om effectief samen te werken met maatschappelijke stakeholders, zoals zorgverleners, maatschappelijke organisaties of beleidsmakers.

De modules testen

Een belangrijk kenmerk van de modules is het open en modulaire ontwerp, waardoor ze eenvoudig te gebruiken zijn op platforms van andere universiteiten. Het maakt het ook mogelijk om slechts geselecteerde onderdelen van de modules te gebruiken of nieuwe content toe te voegen, waardoor de modules continu kunnen worden verbetert. De meeste content voor de modules is vanaf nul ontwikkeld, voornamelijk gebaseerd op academische literatuur. De ontwikkeling van de modules is gedaan in samenwerking met ‘Impact At The Core’, een initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

De modules werden getest in een EUR bachelor minor “Positive behaviour change in the digital age”, die tien weken duurde. Het projectteam monitorde en evalueerde continu de voortgang en bracht aan het einde van de minor de nodige aanpassingen aan om te komen tot een succesvolle methodologie en onderwijsmodules. De methodologie en onderwijsmodules behandelen stakeholderbetrokkenheid en -management, evenals vaardigheden in communicatie met stakeholders. Studenten kregen ook inzicht in design thinking en participatief design om hen te helpen oplossingen te creëren in co-creatie met academisch personeel, maatschappelijke stakeholders en andere doelgroepen.

Conclusie en follow-up

Het project leverde acht volledig ontwikkelde onderwijsmodules op voor studenten, elk vergezeld van relevante opdrachten in de les. Alle modules zijn gratis toegankelijk via het kennisplatform ‘Impact At The Core’:

https://www.eur.nl/nl/impactatthecore/kennisplatform-impactgedreven-onderwijs/maatschappelijke-impact-gezamenlijke-missie/samenwerken-met-maatschappelijke-belanghebbenden/e-modules-studenten-samenwerken-met-externe-partners

Impact at the Core heeft in 2024 extra financiering verstrekt ter ondersteuning van de herinrichting van de modules en de integratie van feedback die tijdens de pilot is verzameld in de minor.

Meer informatie over dit project

Heb je vragen over dit project of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Crystal Smit.