HS Sprint project: ‘Wat gebeurt er in mijn hoofd?’
In het basisonderwijs wordt momenteel nog te weinig aandacht besteed aan mentale gezondheid en wetenschap. Met de online lessenserie ‘Wat gebeurt er in mijn hoofd?’ voor leerlingen van groep 6 t/m 8 willen we kinderen al op jonge leeftijd bewust maken van belangrijke thema’s rondom mentaal welzijn en gedrag. Hiermee willen we kinderen meer inzicht geven in hun eigen gevoelens en gedrag en hen leren hoe ze daarmee om kunnen gaan. Tegelijkertijd willen we de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen door ze te laten kennismaken met wetenschap en wetenschappelijke rolmodellen.
In co-creatie met leerlingen, leerkrachten en het Wetenschapsknooppunt
Het team van klinisch psychologen van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft samen met Openbare Basisschool De Tandem en de EUR Studio een online lessenserie ontwikkeld. Deze lessenserie werd gepilot in verschillende klassen, waarbij de reacties van zowel leerlingen als docenten werden meegenomen in de verdere ontwikkeling. De leerlingen toonden veel enthousiasme, vooral voor de afwisselende en interactieve opdrachten.
Tijdens de pilots werden ook medewerkers van de EUR Studio betrokken om de montage van de video’s te bespreken, zodat deze optimaal aansloten bij de beoogde leerdoelen en de doelgroep. De resultaten van deze pilots lieten zien dat de lessen niet alleen effectief waren in het overbrengen van kennis, maar ook in het vergroten van de interesse van kinderen voor wetenschappelijke onderwerpen.
Het Wetenschapsknooppunt heeft waardevolle feedback geleverd op de lessenserie en geholpen bij de verspreiding binnen hun netwerk. Deze samenwerking heeft bijgedragen aan de definitie en ontwikkeling van de lessen, waardoor de kwaliteit en relevantie voor de doelgroep werden gewaarborgd.
Hoe te gebruiken
De online lessenserie is gericht op leerlingen van groep 6 t/m groep 8 en behandelt onderwerpen zoals angst, concentratie, voeding en beweging. In deze lessen leren kinderen dat angst een normaal gevoel is, hoe voeding en beweging hun schoolprestaties beïnvloeden, en wat ze kunnen doen bij concentratieproblemen. Daarnaast krijgen ze inzicht in hoe wetenschappers deze onderwerpen bestuderen, waardoor ze een beter beeld krijgen van het wetenschappelijke proces.
De lessen zijn ontworpen om zelfstandig te worden gebruikt, maar kunnen ook dienen als introductie voor een bezoek van een wetenschapper aan de klas. De serie bevat interactieve oefeningen ter voorbereiding en afsluiting van de lessen, waardoor leraren snel en effectief aan de slag kunnen.
De volgende thema’s worden behandeld:
Video 1
Introductie |
Video 2
Onderzoek |
Video 3
Toepassing |
|
Bang zijn & het brein | Iedereen is weleens bang | Wat gebeurt er in de hersenen? | Wat kan je doen als je bang bent? |
Concentratie
|
Wat is concentreren en waarom lukt het niet altijd? | Wat gebeurt er als je veel last hebt van concentratie? | Hoe kan jij je goed concentreren? |
Eten & bewegen | Beïnvloedt trek je schoolwerk? | Beïnvloedt bewegen je schoolwerk? | Van onderzoek naar jou – hoe kan je dit gebruiken? |
Conclusie en vervolg
De lessenserie wordt al actief gebruikt op scholen en de eerste resultaten zijn positief. We zijn van plan om verder onderzoek te doen naar de ervaringen van leraren en hoe zij de lessen gebruiken. Op basis van deze feedback willen we nieuwe lessen ontwikkelen, de lessen uitbreiden naar het middelbare onderwijs, en vertalingen maken om een breder publiek te bereiken. Ons uiteindelijke doel is om een duurzame bijdrage te leveren aan het onderwijs over mentale gezondheid en wetenschap.
Contact
Heb je vragen over dit project of wil je samenwerken? Neem dan contact op met Anita Harrewijn.