HS Sprint project:
‘Local to Global’

Van een transdisciplinair keuzevak tot een Healthy Start minor
Projectleider: Lysanne te Brinke, assistant professor & healthy start fellow (EUR)
Partners: Erasmus Verbindt, De Social Hub
Team: Martine Baars (EUR), Katie Barry (TUD), Florian Wijker en Max Wagenaar (Erasmus Verbindt), Justus Koopmann (De Social Hub, TUD)

Hoewel de 21e eeuw onze capaciteiten op vele manieren heeft verbeterd, brengt dit ook veel maatschappelijke uitdagingen met zich mee, zoals sociale ongelijkheid, immigratie en opwarming van de aarde. In het vak ‘Local to Global’ onderzoeken studenten onder begeleiding van maatschappelijke partners de gevolgen van globale uitdagingen zoals sociale ongelijkheid en klimaatverandering voor lokale gemeenschappen, zoals kinderen, adolescenten en ouders in Rotterdam.

Transdisciplinair onderwijs

In totaal zijn er vier teams van studenten aan de slag gegaan, elk begeleid door zowel een docent als een maatschappelijke partner. De thema’s die door de studenten werden opgepakt, zijn:

  • Sociale ongelijkheid en migratie (maatschappelijke partner: Stichting de Werkshop)
  • Klimaatverandering en (huur)woningen (maatschappelijke partner: Woonstad Rotterdam)
  • Mentale gezondheid van adolescenten (maatschappelijke partner: Indigo Preventie)
  • Sociale ongelijkheid en vrijwilligerswerk (maatschappelijke partner: Stichting Move)

De studententeams leerden via nieuwe educatieve video’s en kennisclips hoe ze transdisciplinaire onderzoeksvaardigheden kunnen toepassen, zoals design thinking en samenwerken in een team met verschillende achtergronden. Tijdens zogeheten ‘skills sessions’ konden studenten deze nieuwe vaardigheden meteen in de praktijk brengen. Samen met maatschappelijke partners voerden ze een transdisciplinair onderzoek uit.

Naar de praktijk

Aan het einde van de cursus leverden de studenten niet alleen een academisch eindproduct, maar ook een maatschappelijk eindproduct. Ze maakten bijvoorbeeld infographics, social media posts, podcasts en workshops, die de maatschappelijke partners direct konden gebruiken. De cursus werd afgesloten met een feestelijke eindpresentatie.

In onderstaande video deelt Lysanne te Brinke (Ambition Lead van ambitieproject Betrokkenheid en participatie van jongeren en universitair docent bij de Erasmus Universiteit Rotterdam) haar ervaringen met impact-gedreven onderwijs. Voor dit project ontving zij een Healthy Start Sprint-subsidie.

Video: Arend Verbrugh (Eagle Vysion)

Conclusie en vervolg

Zowel de studenten als de maatschappelijke partners vonden de cursus niet alleen leerzaam en uitdagend, maar ook erg leuk. Studenten gaven aan dat ze zich na het volgen van de cursus meer verbonden voelden met de stad Rotterdam. Voor het schooljaar 2024-2025 willen we nog meer focussen op de integratie van de nieuw geleerde transdisciplinaire vaardigheden met de kennis die studenten al eerder in hun opleiding hebben opgedaan.

Meer informatie over dit project

Heb je vragen over dit project of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Lysanne te Brinke.