HS Sprint project:
‘Developing insights through Virtual Reality’

Projectleider: Ilse van de Groep (EUR)
Partners: De Nieuwe Kans (DNK)
Team: Jasmijn Verhage (iHUB ZORG BV (De Nieuwe Kans (DNK), Reshmi Marhe (EUR), Helma Tormakaan (TUD)

Hoe help je jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) én complexe problemen om echt iets te veranderen in hun leven? Dat is de uitdaging waar dit project zich mee bezig houdt. Standaard cognitieve gedragstherapie blijkt bij deze groep jongeren lang niet altijd effectief. De Nieuwe Kans (DNK) in Rotterdam werkt daarom met een vernieuwende aanpak: het combineren Virtual Reality (VR) met praktische oefeningen. Deze aanpak biedt jongeren een meer persoonlijke en ervaringsgerichte manier van leren.

Een nieuwe benadering

In samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de TU Delft onderzoekt DNK hoe VR als hulpmiddel kan worden ingezet bij de behandeling van deze doelgroep. VR maakt het mogelijk om situaties realistisch na te bootsen, waardoor deelnemers via ‘ervaringsleren’ effectiever kunnen oefenen en reflecteren op hun gedrag.

Van pilotstudie naar gepersonaliseerde VR-training

Binnen een pilotstudie deden vijf jongvolwassenen met een LVB mee aan het programma. Iedere deelnemer formuleerde een persoonlijk doel, zoals het oefenen van een sollicitatiegesprek. Vervolgens gingen ze gedurende tien minuten aan de slag in een gepersonaliseerde VR-omgeving. Na afloop bespraken ze hun ervaring met een trainer en bekeken ze samen hun voortgang. Vier van de vijf deelnemers gaven aan dat ze meer inzicht hadden gekregen in hun gedrag en behoeften. Ze zeiden dat VR hen hielp om zich beter voor te bereiden op soortgelijke situaties in het echte leven. Ook vonden ze de VR-omgeving boeiend en het gesprek met de trainer waardevol.

Een deelnemer merkte het volgende op: “Het gesprek en de vragen leken wel op een echt sollicitatiegesprek. Ik leerde dat ik goed voorbereid wil zijn op mijn sollicitatiegesprek en wat ik eigenlijk wil voorbereiden.”

De volgende afbeelding geeft een overzicht van de ervaringen van de deelnemers weer:

Conclusie en vervolg

Deze eerste bevindingen laten zien dat VR een veelbelovend hulpmiddel kan zijn voor deze doelgroep. Het helpt hen om in een veilige en gecontroleerde omgeving te oefenen met uitdagingen uit hun dagelijks leven, en versterkt hun betrokkenheid en motivatie in de behandeling. De combinatie van technologie, persoonlijke doelen en reflectie bleek goed aan te sluiten bij hun leerbehoeften.

De volgende stap is het verder ontwikkelen van gepersonaliseerde VR-trainingen, en het breder inzetten van deze methode binnen De Nieuwe Kans en mogelijk ook daarbuiten.

Meer informatie over dit project

Heb je vragen over dit project of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Ilse van de Groep.