Eerlijke steden vormgeven
Een van de grootste duurzaamheidsuitdagingen waar onze steden vandaag de dag voor staan, is het waarborgen van rechtvaardigheid op het gebied van water door verantwoord watermanagement. Nederland heeft een lange traditie in het integreren van waterbeheer, stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke rechtvaardigheid. In lijn met deze traditie hebben Roberto Rocco en Caroline Newton, universitair hoofddocenten Ruimtelijke Ordening en Strategie aan de TU Delft, de TU Delft Summer School in het leven geroepen. Dit programma onderzoekt innovatieve manieren om watergerelateerde uitdagingen aan te pakken, rekening houdend met sociale, ecologische en economische duurzaamheid. We spraken met Roberto over de afgelopen edities van de summer school, de betrokkenheid van het Resilient Delta initiatief en de ervaringen van de alumni.
Kunt u ons iets vertellen over het idee achter de TU Delft Summer School?
De TU Delft Summer School Planning and Design for the Just City is een twee weken durende totale onderdompeling in de rijke Nederlandse traditie van planning en ontwerp met water voor rechtvaardigheid en duurzaamheid, bedoeld voor studenten op elk gebied dat te maken heeft met duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en de gebouwde omgeving.
Het doel van de Summer School is het verkennen van de integratie van ruimtelijke rechtvaardigheid en duurzaamheid in stedelijke ontwikkeling binnen het kader van de Sustainable Development Goals, de New Urban Agenda en de European Green Deal.
Het nodigt studenten uit om SPATIAL JUSTICE in het centrum van stedelijke ontwikkeling en om de theorieën en praktijken te begrijpen die ruimtelijke rechtvaardigheid en duurzaamheid samenbrengen, waarbij de verworven kennis wordt toegepast in de uitwerking van een visie en een ruimtelijke strategie en ontwerp voor een gebied in de stad Rotterdam in Nederland.
Waarom besloot u de zomerschool te organiseren?
Echte duurzaamheid kan alleen ontstaan als ecologische, economische en sociale duurzaamheid tegelijkertijd plaatsvinden. Groeiende ongelijkheid vormt een bedreiging voor de duurzaamheid van onze steden. Sociale duurzaamheid is onderbelicht in duurzaamheidsstudies en het ontbreken van deze dimensie in de meeste duurzaamheidsstudies betekent dat er een enorme kloof te dichten is.
Van de vele duurzaamheidsuitdagingen waar onze steden vandaag de dag mee te maken hebben, is waterrechtvaardigheid via verantwoord waterbeheer een van de meest urgente kwesties, waaronder de levering van vers water en sanitaire voorzieningen aan de groeiende stedelijke bevolking in het zuidelijke deel van de wereld, het behoud van natuurlijke wateromgevingen, vervuiling en verontreiniging van waterbronnen, risicomanagement bij overstromingen en tot slot, maar zeker niet in de laatste plaats, het aanpakken van de gevolgen van klimaatverandering. (ICBR, 2013).
Wat is de rol van Resilient Delta?
De TU Delft Summer School Planning and Design with Water for the Just City profiteert van de samenwerking met het Resilient Delft Initiative in het kader van het Convergence Programme tussen de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit partnerschap maakt gebruik van baanbrekend onderzoek en interdisciplinaire benaderingen van waterrechtvaardigheid en stedelijke veerkracht, en verrijkt het curriculum met innovatieve perspectieven op het beheer van watergerelateerde uitdagingen in de context van sociale, ecologische en economische duurzaamheid.
Het Resilient Delta Programme ondersteunt deze summer school met expertise op het gebied van veerkrachtige stedelijke ontwikkeling in deltagebieden, waar meer dan tweederde van de grootste steden ter wereld liggen en die door hun geografische ligging het risico lopen op een stijgende zeespiegel.
RDi biedt ook financiering zodat studenten uit de minst ontwikkelde landen met een volledige beurs van de summer school kunnen genieten, in de hoop dat zij als kennisverspreiders en ambassadeurs voor TU Delft en Erasmus onderzoek en onderwijs zullen fungeren.
Fitsum Abera Angasa van de EiABC in Addis Ababa, Ethiopia
Ik was zo blij toen ik werd geselecteerd om een beurs te ontvangen voor de Summer School Planning and Design with Water. De summer school heeft me geholpen om de kernwaarden en processen van ruimtelijke planning en ontwerp te leren kennen. De summer school was goed gecoördineerd met veel lezingen door professoren, onderzoekers en overheidsfunctionarissen van de TU Delft en bezoeken aan locaties. We werkten ook aan een groepsproject over watervraagstukken in Scheveningen, een havengebied ten westen van Den Haag.
Uiteindelijk kan ik met trots zeggen dat mijn summer school aan de TU Delft nuttig was, ik heb iets geleerd dat ik in de praktijk kan toepassen en die ik kan delen met anderen op mijn universiteit.
Atoosa Marzban uit Iran, studerend aan de Politecnico di Milano
De Summer School aan de TU DELFT was een geweldige reis, ik bedoel een reis in de zin van 10 dagen vol nieuwe ervaringen, prestaties, kennis, vriendschappen sluiten, plezier en genot, het ontdekken van een nieuwe stad en een nieuwe levensstijl….dat was een uitdaging die me de kans gaf om te leren, te oefenen, te luisteren naar nieuwe ideeën en ondertussen te genieten van het vrij denken tijdens het maken van een creatief project. Ik heb veel genoten tijdens de summer school en ik zal die dagen nooit vergeten. Ik raad je zeker aan om deze grote kans niet te missen om een ervaring op te doen die totaal anders is dan alle projecten tijdens de universiteitsperiode. Die zijn niet alleen de lessen van planning en ontwerp, maar je leert ook de levenslessen en lessen in gelukkig zijn.
Aris Golemis van Greece – civil engineer
De ervaring die ik heb opgedaan tijdens deze summer school was echt uniek, zowel wat betreft nieuwe mensen ontmoeten als het uitbreiden van mijn kennis. Voor mij, een civiel ingenieur, hielp de summer school me om een aspect te leren kennen waar ik nog nooit van gehoord had, door uit te zoomen van het oorspronkelijke technische aspect en me het grotere plaatje te laten inzien. Naast de technische aspecten heb ik ook geweldige mensen ontmoet met wie ik nog steeds contact heb en zal houden, zowel medewerkers als studenten. Ik zou het ten zeerste aanbevelen aan iedereen die geïnteresseerd is in het milieuaspect van techniek of stedenbouw, omdat ik denk dat het over het algemeen een ervaring van onschatbare waarde was, zowel voor mijn academische achtergrond als voor mij als persoon. Ik ben dankbaar dat ik het heb bijgewoond.