port transition challenge

24-Hour Port Transition Challenge: 

Future-proofing the Port of Rotterdam

De Port Transition Challenge 2024 was een inspirerend evenement dat een beroep deed op het talent en de creativiteit van studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft. Drieënvijftig jonge knappe koppen in tien multidisciplinaire teams bedachten, maakten plezier en presenteerden hun meest gewaagde oplossingen om de Rotterdamse haven op weg te helpen naar een duurzame toekomst.

The challenges

Challenge #1: Port of the Future
Hoe kan de haven van Rotterdam de transitie naar circulariteit maken? Met beperkte ruimte en diverse stakeholders is het transformeren van de haven naar een circulaire hotspot een uitdaging. Voor deze challenge richtten de studenten zich op de circulaire kunststof waardestroom, waarbij ze keken naar het ruimtelijk ontwerp van in de Rotterdamse haven en de rol van de regionale partners hierin. Deze challenge werd aangedragen door de Gemeente Rotterdam, Port of Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland.

Challenge #2: Smooth Sailing
De Rotterdamse haven staat onder constante druk om efficiënt en veerkrachtig te blijven als grootste haven van Europa. Het scheepvaartverkeer moet vlot verlopen, zelfs na verstoringen zoals zwaar weer. Vertragingen en opstoppingen kunnen snel ontstaan, met gevolgen voor havenactiviteiten en vaarschema’s. We vroegen studenten hoe we de haven aantrekkelijker kunnen maken voor klanten door de service van de haven aan de vervoerders/schepen tijdens en na verstoringen en sluitingen te verbeteren?

foto’s door Arie Kers
video’s door Roelof van der Meer

En de winnaars zijn…

Challenge 1: Port of the Future

Team 10 “Rotterdam’s C-HUB” bestaande uit Alexander Wiesner, Anton Rothe, Jur Braakman, Rizkika Zulhijjiani, Musharraf Hassan, Ricardo van Oudenhoven van der Laan won de uitdaging. Het team ontwikkelde het concept van een speciale economische zone (of een speciale circulariteitszone!) genaamd Circularity Bubble, een kweekvijver voor ondernemers in het hart van Rotterdam. Het doel is om circulaire bedrijven te voeden en te versterken. Ze wonnen een ballonvaart over Rotterdam.

Challenge 2: Smooth Sailing

Team 4 “Port Dot Product” bestaande uit Vladimiris Kirils Bickovs, Ioannis Pantidis, Bartlomiej Nowak, Pravar Saran won deze uitdaging. Het team kwam met een idee om een real-time datamodel te ontwikkelen dat verstoringen en vertragingen voorspelt tijdens gebeurtenissen zoals slecht weer. Zij wonnen een boottocht door de Rotterdamse wateren.

Publieks stem:

Team 3 “Weather Wise” bestaande uit Gaia Vignoli, Roel Grootscholten, Thai Hang Vu, Igor Koster, Rick van Beek. Het team ontwikkelde een flowchart waarmee havenmeesters kunnen communiceren met schepen over vertragingen in het weer, wat leidt tot een vermindering van brandstofkosten en emissies. Ze wonnen een surfsessie bij Riff 010.

Uiteindelijk hebben alle teams een geweldige prijs gewonnen….. De eigenaren van de challenge (het Havenbedrijf Rotterdam, de Gemeente Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland) willen graag met alle teams om tafel om te kijken of er vervolgstappen zijn die onderzocht kunnen worden.

Lees meer over de oplossingen van de verschillende winnende teams:

Oplossing “Rotterdam’s C-HUB”:
Team Rotterdam’s C-HUB bedacht een circulaire oplossing voor de bergen plastic die als afval worden beschouwd en niet waardevol zijn. Hun project, de Circularity Bubble, heeft als doel een speciale economische zone te creëren in de Rotterdamse haven waar plastic aan het einde van de levenscyclus wordt opgenomen in het waardecreatieproces. Deze hub zal circulaire bedrijven ondersteunen door innovatie en samenwerking te stimuleren.

De Circularity Bubble ligt in het centrum van Rotterdam en profiteert van de reconstructieplannen die er al liggen, waardoor de haven in de gedachten van mensen blijft en er nieuwe banen worden gecreëerd. De nabijheid van fabrikanten en universiteiten zoals de TU Delft en Erasmus zorgt voor toegang tot expertise en bronnen.

De economische zone zal duurzaamheidspartners met elkaar verbinden, waardoor het delen van middelen, de communicatie en de samenwerking wordt verbeterd. Dit gestroomlijnde netwerk verhoogt de efficiëntie en ondersteunt groei.

Team Rotterdam’s C-HUB eindigde sterk met een zeer realistisch 20-jarenplan dat financiering, testen, opschaling en uitbreiding van dit model naar andere steden wereldwijd omvat, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een duurzame, circulaire economie.

 

Oplossing “Port Dot Product”:
Team Port Dot Product heeft een oplossing ontwikkeld om inefficiënties aan te pakken die worden veroorzaakt door onverwachte verstoringen in de haven van Rotterdam. Deze verstoringen verspillen brandstof en tijd, zorgen voor extra stress bij scheepsbemanningen en havenpersoneel en verhogen de CO₂-uitstoot.

Hun oplossing is erop gericht dit probleem op te lossen door verstoringen te voorspellen voordat ze zich voordoen en realtime informatie te delen met belanghebbenden en zo te helpen een aantal van de negatieve effecten te verlichten. De gegevens worden gedeeld met alle schepen en agenten die betrokken zijn bij het havenproces.

Het team wil een real-time tool bouwen die direct wordt ververst en zeer nauwkeurige voorspellingen geeft op basis van factoren zoals windsnelheid, zicht en waterniveaus. Met behulp van geavanceerde modellen, waaronder neurale netwerken, levert hun systeem nauwkeurige, datagestuurde voorspellingen.

De voordelen van dit systeem zijn onder andere een grotere klanttevredenheid, een gezondere balans tussen werk en privéleven voor de bemanning en een verbeterde efficiëntie voor de haven, wat allemaal bijdraagt aan een groenere, betrouwbaardere toeleveringsketen. “En u krijgt uw producten een stuk goedkoper.”

 

Oplossing “Weather Wise”:
Team Weather Wise kwam met een oplossing voor het gebrek aan economische prikkels voor de haven van Rotterdam om verstoringen te communiceren, wat leidt tot inefficiëntie en gebrek aan transparantie. Hun oplossing is om de haven aan te moedigen vertragingsdetails te verkopen, waardoor economische prikkels worden gecreëerd en tegelijkertijd de duidelijkheid wordt verbeterd.

Als schepen op de hoogte zijn van vertragingen door weer of opstoppingen, kunnen ze hun snelheid aanpassen om brandstof te besparen en toch op tijd de haven bereiken. Dit is in het voordeel van rederijen, omdat het de kosten en de uitstoot vermindert.

Het idee is eenvoudig: een low-tech standaardprocedurestroomschema, gebruikt door havenmeesters, gebaseerd op weersvoorspellingen en historische gegevens. Als een storm bijvoorbeeld een vertraging van vijf uur veroorzaakt, deelt de haven dit met binnenkomende schepen, zodat ze efficiënt kunnen vertragen.

Deze aanpak biedt meerdere voordelen: lagere brandstofkosten, minder CO₂-uitstoot en een grotere klanttevredenheid dankzij betrouwbare communicatie. Het systeem is snel te implementeren en zou scheepvaartactiviteiten wereldwijd kunnen transformeren met een vertrouwde derde partij die samenwerking mogelijk maakt.

Over de Port Transition Challenge

De Port Transition Challenge is een 24 uur durend ontwerp- en ideatie-evenement gericht op het creëren van gedurfde, praktische oplossingen om de toekomst van Europa’s grootste haven vorm te geven. De challenge werd gehouden in onze eigen Gele Keet aan de Galileistraat 33 in Rotterdam en is uniek vanwege de snelle, intensieve opzet, waarbij studenten slechts 24 uur de tijd hebben om te brainstormen, ideeën te bedenken, samen te werken en hun ideeën te presenteren.

 

Tijdens deze ideeënmarathon hadden de studenten veel lol en energizers, zoals een dansworkshop, eten en mocktails, bowlen, silent disco, inspirerende sprekers, ochtendgymnastiek en een pitchworkshop.

 

Het doel van de challenge was het stimuleren van nieuwe perspectieven en innovatief denken over kwesties die cruciaal zijn voor de duurzaamheid en efficiëntie van de haven. Met behulp van experts uit de sector, facilitators en gegevensbronnen zoals kaarten en operationele statistieken, ontwikkelden de studenten oplossingen die een echte verandering in de Rotterdamse havenactiviteiten teweeg kunnen brengen.

 

En het is gelukt! Het evenement werd georganiseerd door Marije Wassenaar, innovatiemanager van het Resilient Delta initiatief, en Vinzenz Baumer Escobar, themaleider van de haven. Maar we hadden dit niet alleen kunnen doen. Dus bij deze een bedankje aan:

  • Challenge eigenaren voor het aanleveren van de challenges, kaarten, data en hun tijd, Tamires Beltrão, Damian Gonsalves, Manolo de la Fuente, Laurens Gerlach, Resianne Dekker van de Rotterdamse haven, Marianne Mesman (Gemeente Rotterdam), Jeroen van Schaick en Dennis van Deursen (Provincie Zuid-Holland),
  • Prof.dr. Karel van der Berghe (TUD) en Thierry Verduijn (Hogeschool Rotterdam) voor hun wetenschappelijk advies aan de studenten,
  • Manoj Dsouza (voormalig captain) en Martijn ten Kate, oprichter van the Bin (een design recycling bedrijf) voor hun advies als experts op dit gebied,
  • Machiel Oskam (afdeling Online) voor zijn spoedcursus pitchen in de ochtend,
  • De facilitators Caroline LagersDresselhuys en Eric Biermann voor hun 24-uurs toewijding aan de teams,
  • Platform Zero (Ruben en Sophia) voor de locatie en catering,
  • Goda en Barbara voor hun hulp bij het organiseren van het evenement,
  • RDi collega’s Gabrielle, Milky, Julia, Christiaan en Jelle.
  • Maar bovenal de studenten voor hun enthousiasme en nooit aflatende energie!

 

It’s a wrap!