PDPC rondleiding door weerbaar Rotterdam

PDPC nam deelnemers aan NEEDS conferentie mee op een wandeltocht langs toekomstige stadsparken en weerbare adaptaties in Rotterdam.

Het PDPC heeft vorige week een wandeling door Rotterdam georganiseerd voor deelnemers aan de NEEDS conferentie. Met de wandeling wilde het PDPC projecten in Rotterdam presenteren over maatschappelijke veerkracht bij rampen en adaptaties voor klimaatverandering. De excursie was bedoeld om te laten zien hoeveel onderzoek naar rampbestendigheid aan de EUR is ingebed in onze stedelijke omgeving en hoe de gemeente Rotterdam samenwerkt met lokale ondernemers, particuliere bedrijven en gemeenschappen om de stad aan te passen aan klimaatverandering.

De excursie werd geleid door Tim de Waele en Wessel Veenman van het Klimaatadaptatieteam van de gemeente Rotterdam en georganiseerd door Clara Egger Assistant Professor of Global Governance bij de afdeling Bestuurskunde en Sociologie en Nora Bünemann, Project Manager, beiden werkzaam bij de Erasmus School of Behavioural and Social Sciences (ESSB) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De excursie werd bijgewoond door een diverse groep onderzoekers, variërend van stedenbouw en architectuur tot sociale wetenschappen, van over de hele wereld, waaronder de Verenigde Staten, Frankrijk, Nepal, Peru en Nederland.

Stadspark

De rondleiding leidde de deelnemers naar het Schouwburgplein, dat bovenop een parkeergarage midden in het centrum ligt; de eerste verdieping van de parkeergarage wordt omgebouwd tot een fietsenstalling om het gebruik van de fiets als vervoermiddel naar het centrum te stimuleren en het plein is een van de acht locaties in Rotterdam die worden omgevormd tot een stadspark.

Railway tracks

Spoorwegen

Het ontwerp van stedelijk groen draagt bij aan het verbeteren van de aanpassing van de samenleving aan klimaatverandering in dichtbevolkte betonnen steden zoals Rotterdam. Het oude spoor van Den Haag naar Rotterdam is een goed voorbeeld van hoe stedelijke ruimte kan worden hergebruikt voor recreatieve doeleinden binnen een gemeenschap.

Het spoor is niet langer in gebruik en de stad heeft het gebied veranderd in gemeenschapstuinen voor de buurt en de plaatselijke school. In de komende jaren zal de gemeente Rotterdam het treinspoor omvormen tot een highline, vergelijkbaar met de Highline in New York City. De twee uur durende wandeling eindigde met een typisch Nederlandse borrel.