De PDPC Academy

De PDPC Academy heeft als doel om de expertise en filosofie van het PDPC te verbinden, katalyseren en delen door middel van kennisoverdracht, onderwijs en een academische werkplek.

Kennisoverdracht en onderwijs

De PDPC Academy onderzoekt diverse onderwijsmethodes, zoals interdisciplinair case-based onderwijs en mogelijkheden voor postacademische kennisoverdracht. Daarnaast hebben we als doel om handvatten te bieden aan masterstudenten die hun scriptie schrijven over een van de kernonderwerpen van het PDPC. Studenten zullen naast hun studieprogramma een opleiding en begeleiding krijgen.  De eerste resultaten zijn hier te vinden: de PDPC webinars.

Academische Werkplaats: beleid, praktijk en onderzoek

Met zijn academische werkplaats verhelpt het PDPC, door middel van het aanleveren van korte termijnkennis over pandemieën en rampen, een groot tekort. Externe partijen en PDPC-onderzoekers kunnen onderzoeksvragen aandragen bij de PDPC-werkplaats. Door de kortdurende onderzoeksprojecten zal een kennisagenda worden opgezet die leidt tot diepgaand wetenschappelijk onderzoek. Binnen het kader van de PDPC Academy werken we nauw samen met stakeholders, zoals GGD’s, de Rotterdamse haven en ministeries. De academische werkplaats verbindt vragen en antwoorden en streeft ernaar om ze breed en in een open-source format te delen.

De academische werkplaats is bedoeld voor toegepast onderzoek dat de drie hoofdpilaren Beleid, Praktijk en Onderzoek combineert. Voorbeelden van kortdurende onderzoeksprojecten zijn hieronder te vinden.

Integrated Science for Policy

Hoe kunnen we betere besluitvorming tijdens pandemieën waarborgen?

Het Pandemic and Disaster Preparedness Center (PDPC) werkt aan geïntegreerde adviesmethoden om de crisisrespons te verbeteren. Ons onderzoek benadrukt de noodzaak van interdisciplinaire samenwerking—waarbij biomedische, sociale en economische perspectieven worden gecombineerd—om versnipperde besluitvorming te voorkomen.

In 2024 organiseerde het PDPC simulatieoefeningen over Aviaire Influenza (vogelgriep), waarbij werd onderzocht hoe interdisciplinaire teams geïntegreerd advies kunnen ontwikkelen. Belangrijke inzichten tonen aan dat open dialoog en diverse expertise cruciaal zijn voor effectief crisismanagement. Op basis hiervan starten we in 2025 met simulatieoefeningen rond Disease X, waarbij we deelname uitbreiden naar beleidsmakers en besluitvormers.

Door advieskaders te verfijnen, wil het PDPC de pandemische paraatheid versterken. Ontdek meer via onderstaande button en bekijk onze rapporten, conferentiepresentaties en aankomende workshops.

Learning from a Crisis

Underserved Groups

De ziektelast van een COVID-19 infectie, morbiditeit en sterfte zijn ongelijk verdeeld over verschillende subgroepen uit de samenleving. Met een one-size-fits-all aanpak bereik je niet iedereen. Een belangrijke stap bij het ontwerpen van afgestelde interventies is dus om obstakels en drijfveren die het gedrag van mensen met betrekking tot volksgezondheid en sociale maatregelen (PHSM) tijdens COVID-19 (zoals vaccinaties, testen en andere maatregelen) beïnvloeden, te identificeren.

De World Health Organization (WHO) heeft de Tailoring Health Programmes (THP) aanpak ontwikkeld, om landen te ondersteunen bij het identificeren van obstakels en drijfveren van gezondheidsbeschermend gedrag. We presenteren onze bevindingen van de situationele analyse, de eerste stap van de THP-aanpak. Het doel is drieledig: 1) subgroepen in de samenleving identificeren die een lagere opname en navolging van COVID-19 PHSM hebben, 2) een overzicht krijgen van eerder gevonden barrières en drijfveren van de algehele bevolking en subgroepen daarvan, en 3) een overzicht krijgen van interventies en onderzoek door diverse Nederlandse stakeholders.

ONE SIZE DOES NOT FIT ALL!

PRESENT project – Impact van scholen sluitingen

Tijdens een pandemie kunnen schoolsluitingen worden ingevoerd om de verspreiding van het virus te beperken. Dergelijke sluitingen kunnen echter diepgaande korte- en langetermijneffecten hebben op leerlingen, met gevolgen voor hun onderwijsprestaties, de overgang naar hoger onderwijs en werkgelegenheid, en hun mentale welzijn. Bovendien kunnen schoolsluitingen blijvende consequenties hebben voor de samenleving en de economie. 

Naast leerlingen ondervonden ook andere belangrijke belanghebbenden, waaronder ouders en docenten, dagelijkse beperkingen. Ouders moesten plotseling de rol van deeltijdonderwijzers op zich nemen, terwijl ze tegelijkertijd hun eigen professionele verantwoordelijkheden behielden. Ondertussen moesten docenten zich van de ene op de andere dag aanpassen aan nieuwe lesmethoden, vaak met minimale voorbereiding. De COVID-19-pandemie was een ongekende periode die de noodzaak benadrukt om de effecten ervan te analyseren en beter voorbereid te zijn op toekomstige crises. 

Innovatieve Beheersing van Infectieziekten 

Het traceren van contacten is een belangrijke interventie in de bestrijding van infectieziekten, maar het kan een uitdaging zijn om deze succesvol te implementeren voor ziekten zoals COVID-19, waarbij infecties zich snel en vaak zonder symptomen verspreiden. Apps zoals de CoronaMelder in Nederland werden geïntroduceerd met de belofte van snelle en uitgebreide contactidentificatie, maar werden gehinderd door onvoldoende adoptie onder de bevolking. 

Binnen de onderzoekslijn naar innovatieve infectieziektebestrijding werkt het PDPC aan het verbeteren van de contacttracingaanpak voor een volgende pandemie. Door het proces en de impact van contacttracing te onderzoeken, streven we ernaar om innovaties te ontwikkelen die het traceren van contacten optimaliseren — zowel om de verspreiding van ziekten te beperken als om transmissienetwerken inzichtelijk te maken. 

Neem contact met ons op! 

Mocht je vragen hebben over het Pandemic and Disaster Preparedness Center, neem dan vooral contact met ons op.

Eline Boezelman

Program secretary