Project: ‘Well-b-young’

Samenwerking met jongeren om te identificeren welke universele schoolinitiatieven het mentale welzijn van jongeren effectief verbeteren
Project lead: Yara Toenders (EUR)
Team: Robin Smits
Looptijd: oktober 2023 tot heden
Mogelijk gemaakt door: Nationale Wetenschapsagenda (NWA)

Samenvatting

Universele schoolgebaseerde interventies worden vaak voorgesteld als een manier om de achteruitgang in de geestelijke gezondheid van jongeren aan te pakken, aangezien de meeste jongeren naar school gaan en adolescenten de wens uiten om op scholen over geestelijke gezondheid te leren. Hoewel de eerste resultaten van deze interventies veelbelovend lijken, suggereren recente kritieken dat interventies op het gebied van geestelijke gezondheid mogelijk niet voor iedereen effectief zijn en zelfs negatieve effecten kunnen hebben voor sommigen. Hier zullen we een nieuwe aanpak gebruiken die inzichten uit de ontwikkelingswetenschappen combineert met jeugdparticipatie. Het hoofddoel van dit project is om samen te werken met jongeren om te identificeren welke universele schoolgerelateerde initiatieven het mentaal welzijn van jongeren effectief verbeteren. Tot nu toe blijft het onduidelijk welke schoolgerelateerde interventies op het gebied van geestelijke gezondheid zijn afgestemd op de fundamentele ontwikkelingsbehoeften van jongeren in het voortgezet onderwijs en het mbo. Ten tweede hebben onze methoden voor jeugdparticipatie een veelbelovende contextuele veerkrachtfactor geïdentificeerd: rolmodellen. Dit onderstreept de aanzienlijke impact die leraren en andere invloedrijke figuren kunnen hebben op het welzijn van jongeren.

Meer informatie over dit project

Heb je vragen over dit project of wil je meer informatie? Neem dan contact op met de hoofdaanvrager van dit project: Yara Toenders