Mentaal welzijn van jongeren

Verbeter de mentale gezondheid en veerkracht van kinderen en adolescenten

De mentale gezondheid van jongeren staat onder toenemende druk. Healthy Start werkt samen met jongeren, hun directe omgeving en beleidsmakers aan preventieve strategieën voor een mentaal veerkrachtige basis voor de huidige generatie jongeren.

Vaak worden universele schoolinterventies gezien als mogelijke oplossing, omdat scholen bijna alle adolescenten bereiken en jongeren zelf aangeven dat zij op school willen leren over mentale gezondheid. Toch blijft onduidelijk welke benaderingen echt passen bij de ontwikkelingsbehoeftes van jongeren, en blijkt dat “one-size-fits-all” strategieën niet voor iedereen even effectief zijn.

Onze ambitie is om de voorwaarden te identificeren en te versterken die veerkracht bevorderen in adolescentie en vroege volwassenheid. Via diverse onderzoeksmethoden, van hersenonderzoek tot jongerenparticipatie, brengen we in kaart wat mentaal welzijn voor jongeren zelf betekent en wat zij nodig hebben om te floreren. We onderzoeken veelbelovende veerkrachtfactoren, zoals de invloed van docenten en rolmodellen, en verkennen hoe digitale tools en signaleringstechnologieën een rol kunnen spelen. Door inzichten te verbinden vanuit scholen, hoger onderwijs, jongerenwerkers en beleidsmakers, streven we ernaar preventieve strategieën te ontwikkelen die bijdragen aan het creëren van een mentaal veerkrachtige generatie.

 

Ons werk richt zich op drie aandachtspunten:

  • Jongerenparticipatie: jongeren worden actief betrokken in onderzoek zodat programma’s aansluiten bij hun beleving en behoeften.
  • Systeemoplossingen: interventies richten zich niet alleen op het individu, maar op de systemen (school, gezin, digitale omgeving) waarin jongeren functioneren, zodat veerkracht in context wordt versterkt.
  • Positieve benadering vanuit veerkracht: in plaats van ons te richten op mentale problematiek, focussen we op positieve factoren, die jongeren (veer)krachtig kunnen maken.

Lees hier onze position paper*

*In samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut en MIND Us, en gepubliceerd in Jeugd in Ontwikkeling

Bronnen

Wetenschappelijke Publicaties

  • MacSweeney, N., Toenders, Y.J. & Tamnes, C.K. Neuroimaging insights into adolescent depression risk and development. Mental Health 3, 772–779 (2025). https://doi.org/10.1038/s44220-025-00453-z [Link]
  • Toenders, Y. J., Crone, E., Muetzel, R., Achterberg, M., Bakkali, A., van den Bedem, N., Borkhuis, E., Figueroa, C., Van der Hallen, R., Harrewijn, A., Jansen, P., Schaap, J., Tempelaar, W., de Veld, D., & Remmerswaal, D. (2025). A Healthy Start: Een Mentaal Gezonde Basis voor de Huidige Generatie Jongeren.Jeugd in Ontwikkeling . https://doi.org/10.54447/JiO.19550 [Link]
  • Pre-print – Toenders, Y., Green, K., Brinke, L. t., Sweijen, S., van de Groep, S., Fakkel, M., … Crone, E. (2024, September 13). One size does not fit all: Resilient and recovering adolescent mood trajectories during and after the COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.31234/osf.io/a6tx2 [Link]

Media

  • Podcast – ReSearching a Healthy Start: Youth Mental Health and Well-being [Link]
  • Interview – Dit gebeurt er op een dag in het puberbrein, Quest [Link]

Kernteam

Daniëlle Remmerswaal (EUR), Ryan Muetzel (Erasmus MC), Yara Toenders (EUR), Eva Borkhuis (EUR), Ruth van der Hallen (EUR), Michelle Achterberg (EUR), Anita Harrewijn (EUR), Wanda Tempelaar (Erasmus MC), Mieke van der Bijl (TUD), Neeltje van den Bedem (NJI), Carolina Figuera (TUD), Eveline Crone (EUR), Pauline Jansen (EUR), Amine Bakkali (MIND US), Julian Schaap (EUR), Robin Smits (EUR) en Coen Koevoet (EUR)

Voor meer informatie, neem contact op met: