Subsidie voor onderzoek naar de impact van scholensluiting

Het PDPC leidt een nieuw onderzoek naar de impact van het sluiten van scholen tijdens pandemieën. Het project krijgt €935.110,00 subsidie van ZonMw.  

Samen met het Erasmus MC, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), UMC Utrecht, SEO Economisch Onderzoek en het Nivel onderzoekt het PDPC wat de korte- en middellange termijneffecten zijn van de sluiting van Nederlandse middelbare scholen tijdens de COVID-19-pandemie. De wetenschappers zullen kijken naar de verspreiding van de ziekte, onderwijsprestaties, werkgelegenheid, mentaal welzijn en bredere economische effecten. Daarnaast wordt er gekeken naar de effecten op kwetsbare groepen. In totaal krijgen de samenwerkingspartners 9 ton van ZonMw. 

Toekomstige pandemie 

‘Een scholensluiting kan grote impact hebben op leerlingen, en daardoor op de langere termijn invloed uitoefenen op de samenleving en economie’, zegt onderzoeksleider Dr. Anja Schreijer. Het PDPC brengt daarom de uiteenlopende effecten van het sluiten van middelbare scholen in kaart. ‘Zo kunnen we beter adviseren en besluiten nemen tijdens toekomstige pandemieën.’  

Om dat te bereiken, onderzoeken de wetenschappers eerst hoe de scholensluitingen de verspreiding van COVID-19 heeft ingeperkt met een analyse van de besmettingen op scholen. Ook maken ze een overzicht van eerdere studies. Anja Schreijer: ‘Daarnaast zullen we onderzoeken wat in kwetsbare groepen het effect is van het sluiten van scholen op de onderwijsprestaties van kinderen, hun overgang naar hoger onderwijs en werk en de impact op mentaal welzijn.’  

Met behulp van deze informatie wegen de onderzoekers vervolgens de economische kosten en baten af. Anja Schreijer: ‘Tot slot zullen we in een samenwerkingsproces met belanghebbenden onze bevindingen vertalen in aanbevelingen rondom scholensluitingen bij toekomstige pandemieën.’